”Siis niinku mitäh?” kysyy Hyvinkään yhteiskoulun 8-luokan oppilas Jenette Lahti.
Lahden kanssa kioskin taakse tupakoimaan tulleet opiskelijatoverit Suzettina Mähönen ja Carinattella Pötry-Möykky suhtautuvat myös kriittisesti äärikatolisten hallitseman opetusministeriön haluihin luetuttaa oppilailla kiihkokatolista ja -isänmaallista kirjallisuutta maailmankirjallisuuden klassikoiden kustannuksella.
”Ongelmana on, että juuri koulujen opetusohjelman kautta nuoret saavat kosketuksensa kaunokirjallisuuteen.”
”En tiedä olisinko koskaan lukenut Dostojevskin koko tuotantoa yhdeltä istumalta, ellei seitsemännen luokan äidinkielen tunneilla luettu Alastalon salissa olisi osoittanut minulle, että maailmassa on kiinnostavampiakin asioita kuin se, mitä minun tissieni koosta on sanottu Irc-galleriassa.”
Ongelmana he näkevät myös arvottomuuden leiman, jonka virallisesta opetusohjelmasta poistaminen väistämättä lyö esimerkiksi Goethen teoksien päällle.
”Yläasteikäisetkin osaavat kuitenkin joskus olla melko kritiikitöntä väkeä”, arvioi Mähönen.
”Voi olla, että hallituksen tuomitsemana esimerkiksi Nuoren Wertherin kärsimysten nyt nauttima kulttisuosio nuorison keskuudessa romahtaa täysin.”
”Voisitsähei hakee meille röökii, kiltti?” kommentoi Lahti lopuksi.