Kategoriat
Talous

Ohjauskorko säilyi

(LEMPÄÄLÄ) Euroopan keskuspankki päätti eilen Lempäälässä pidetyssä kokouksessaan säilyttää ohjauskoron. Keskustelu ohjauskorosta luopumisesta alkoi, kun pankin johtokunnan jäsen Horst Schimanski myönsi, ettei hänellä ole aavistustakaan, mikä ohjauskorko on ja miten se vaikuttaa mihinkään. Useat muut johtokunnan jäsenet seurasivat pian perässä.
Ohjauskoron säilyttämispäätös oli pitkän kädenväännön tulos, eikä kukaan pankista halua kommentoida sitä. Osake- ja valuuttamarkkinat kuitenkin masentuivat päätöksestä täysin.
Olimme toivoneet kunnon toimia talouden elvyttämiseksi. Niitä ei kuitenkaan saatu ja nyt vituttaa”, kommentoi eräs nimettömänä mieluummin pysyttelevä meklari Johannes Kraftwerk. Seuraavaksi Euroopan keskuspankin johtokunta keskustelee siitä, onko vahvasta tai heikosta eurom kurssista mitään oikeasti ennakoitavissa olevaa hyötyä tai haittaa.

Kategoriat
Talous

TeliaSonera keskittyy jatkossa tuloksen tekemiseen

(VANTAA) TeliaSonera lopettaa lähes kaikki toimintonsa. Ainakin verkko-, puhelin- ja asiakaspalvelu saavat mennä, ilmoitti yhtiön hallitus iltapäiväisen kokouksensa päätteeksi. ”Veivät niin vitusti rahaa”, kommentoi lopettamispäätöstä yhtiön PR-johtaja Olof Schjärfbeck.
Tulevaisuudessa yhtiö keskittyy oman ilmoituksensa mukaan ydinosaamiseensa, eli tuloksen tekemiseen. Tulosta on tarkoitus nostaa muun muassa levittämällä huhuja hyvästä tuloksesta ja irtisanomalla työntekijöitä. Osakemarkkinoilla TeliaSoneran päätös on otettu hyvin vastaan ja yhtiön kurssi nousikin hetkessä tiettyyn hyvin korkeaan lukemaan.
”Kyllä tämä on kansankin kannalta paras päätös”, vakuuttaa Schjärfbeck, ”sillä onhan selvää, että suuryhtiöiden hyvä tulos heijastelee nopeasti myös bruttokansantuotteeseen ja sen kautta kansalaisten kulutuskykyyn.” Yhtiön työntekijät ovatkin ottaneet saamansa lomautusvaroituksen riemulla vastaan.

Kategoriat
Talous

Panimojätti: Budweiser-nimi saattaa harhauttaa hyvän oluen pariin

(BUDEJOVICKY) Yhdysvaltalainen panimojätti Anheuser-Busch käy yhä kovaa sotaa tshekkiläistä kilpailijaansa Budejovicky Budvaria vastaan. Yhtiö haluaa kieltää tshekkejä käyttämästä Budweiser-nimeä, koska se harhauttaa kuluttajia.
”Ongelmana on, että kun tshekkiläisenkin pullon etiketissä lukee Budweiser, ihmiset voivat vahingossa ostaa sitä ja ajautua hyvän oluen pariin. Tämä meidän oma Budweiserimmehan muistuttaa lähinnä kissankusta”, perustelee Anheuser-Buschin pääjohtaja Frank Catspiss.
Tiistaina EY-julkisasiamies antoi aiheesta Suomea koskevan nahkapäätöksen, jossa ei sanottu asiaan juuta eikä jaata, mutta kylläkin todettiin samannimisyyden voivan harhauttaa kuluttajia. Catspissin mielestä juuri suomalaiset kaipaisivat viranomaissuojaa hyvältä oluelta.
”Bud sopii oikein mainiosti näiden suomalaisten rapakaljalagereiden joukkoon. Mitähän siitäkin tulisi, jos ihmiset joisivat hyvää olutta?” kummastelee hän. Suomioluet saavatkin Catspissiltä varauksettoman kannatuksen.
”Minä kun luulin, ettei missään muualla tehtäisi yhtä mitäänsanomattoman kusista kuraa kuin Budweiser, mutta kyllä nämä kolmoskaljat pääsevät aika lähelle”, Catspiss kiittelee.

Kategoriat
Talous

Nokialta uusi strategia markkinaosuuden kasvattamiseksi

(ULAN BATOR) Matkapuhelinjätti Nokia tiedotti maanantaina uudesta strategiasta, jonka turvin se aikoo nopeassa tahdissa kasvattaa nikottelevaa markkinaosuuttaan maailman kännykkämyynnistä. Nokian markkinaosuus arvioidaan noin 32 prosentiksi, kun tavoitteenaan yhtiö pitää yli 40 prosentin osuutta.
”Temppu on loppujen lopuksi aika simppeli: kasvatamme kokonaismarkkinoita sadasta prosentista 120:een, ja lisäämme tuon viidenneksen suoraan omaan osuuteemme”, selvitti juhannuskrapulaansa vielä paranteleva pääjohtaja Jorma Ollila.
Muutoksen jälkeen Nokian markkinaosuus olisi lupaavat 52 prosenttia siis kaikkiaan 120 prosentin kokonaispotista. Kilpailijat ovat Nokian liikkeestä tyrmistyksissään.
”Se oli temppu. Se oli temppu”, toisteli Samsungin häkeltynyt toimitusjohtaja Ho-Tsi Minh. Minh piti häkellyttävänä, että Nokia onnistuu jälleen selviämään tiukasta paikasta näin nerokkaan yksinkertaisella tavalla.
Hän kuitenkin varoitteli, että Samsung saattaa seurata perässä ja kasvattaa kokonaismarkkinat 160 prosenttiin.

Kategoriat
Talous

Toimitusjohtajat: Kolajuomat maistuvat samalta

Vuosikymmeniä kestänyt kiista maailman parhaan kolajuoman tittelistä päättyi eilen, kun Coca-Colan ja Pepsin johtohenkilöt myönsivät yhteisessä lehdistötiedotteessaan juomien maistuvan identtisiltä. ”Ei niissä ole vittu mitään eroa”, kirjoitti PepsiCo:n toimitusjohtaja Steven S. Reinemund lehdistötiedotteessaan. ”Markkinointikusetustahan tämä on kaikki ollut”, muotoili asian Coca-Cola Companyn toimitusjohtaja Douglas Daft.
Miljoonat kuluttajat ympäri maailmaa vastasivat yhtiöiden tiedotteeseen riemulla. Pörssissä molempien korporaatioiden kurssit kääntyivät selkeään nousuun. Yhdysvaltain varapresidentti Dick Cheney kommentoi käänteen tarkoittavan ”parempia, halvempia ja tehokkaampia juomia sotilaillemme, joilla on kova vapauden puolustamisen jano Lähi-idässä tälläkin hetkellä”.