(PARIKKALA) Suomen Nato-jäsenyyden valmistelut ovat monilta kriittisiltä osiltaan yhä keskeneräiset. Tutkijoiden mukaan muutosprosessin hitaus on valitettavaa, sillä jäsenyys tarjoaisi taloudellisesti merkittäviä mahdollisuuksia strategisesti kaistapäisiin poliittisiin päätöksiin.
”Muutamin paikoin on jo ehditty vaihtamaan nykyisten iltalypsyjakkaroiden tukipienat vanhasta 7,62mm koosta Nato-mallin 5,56:een. Tämä mahdollistaa jakkaran huomattavasti ketterämmän siirtämisen uusien houkuttelevien lypsykohteiden ääreen, mutta työ on edelleen pahasti kesken”, varoittaa aluetutkija Steve Doring.
Doringin mukaan on olemassa aito riski, että palvelumuotoilussa ja tuotteistamisessa meitä perinteisesti etevämmät ruotsalaiset ehtivät edelle. Verkossa on jo ehtinyt levitä ensimmäisiä prototyyppikuvia Ikean suunnittelemasta ”Bofors”-lypsyjakkarasta, joka soveltuisi erityisesti hämärien asekauppojen solmimiseen.
Myös esimerkiksi Malmin lentokentän säilyttämistä puoltavat tahot näkevät jäsenyyden mainiona mahdollisuutena uusille valituskierroksille aivan uudenlaisissa päätöksentekoelimissä. He huomauttavat, että Helsingillä olisi nyt ainutlaatuinen tilaisuus varautua tulevaisuuden turvallisuusuhkiin innovatiivisilla tavoilla.
”Maailmalta on runsaasti itse keksimäämme näyttöä siitä, että pienlentokoneita voitaisiin melko edullisin kustannuksin konvertoida JASSM-ohjuksille ja AIM 9 -Sidewindereille sopiviksi. Näin saataisiin suuria säästöjä tulevissa hävittäjäostoksissa ja turvattaisiin pääkaupunkiseudun ilmatila. Lisäksi ohjussiilot, asfalttikentät ja kehittyneet ilmapuolustusjärjestelmät tarjoaisivat turvapaikan seudun ainutlaatuisille uhanalaisille luontotyypeille”, sanoo lentotoiminnan puolustajien edustaja Cessna-Valtteri Lyijyinen.
Poliitikot kuitenkin korostavat, että Suomen tehtävä sotilasliitossa on ennen kaikkea tuoda mukaan lisää pohjoismaista näkökulmaa, jossa korostuvat vuoropuhelu, geopoliittinen vakaus ja oman vaalipiirin edunvalvonta.
”Sotarumpujen sijasta haluamme olla Natossa ennen muuta soittamassa siltarumpuja”, sanoo maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen (kesk.), vaikkei edes kysytty.
3 vastausta aiheeseen “Tutkijat varoittavat: Suomen siltarumpujen ja iltalypsyjakkaroiden Nato-yhteensopivuus vielä keskeneräinen”
Pienlentokoneita voitaisiin konvertoida maataistelukoneiksi, joilla voitaisiin rynnäköidä vihollisen jalkaväkeä vastaan, aiheuttaen paniikkia ja taistelumoraalin heikkenemistä.
Traktorin renkaiden natostandardisointi tuo Nokian renkaille kauan kaivattua vetoapua vientiin heti kohta kun saadaan koneet kotoutettua Venäjältä. Perunannostokoneiden ja puimureiden Nato-yhteensopivuus on edelleen haaste, johon Suomen valtion on syytä satsata muutenkin kuin vain puheissa.
Nato-yhteensopivuus? Siis yhteensopivuutesi miehesi siskon kanssa? Kaipa se nk. ”saksityylillä” sopii pistellä menemään vain sitten.
Isoja ongelmia tulee silloin kun Australia liittyy NATO:on: tuolloin kaikki Suomenkin ruuvit ja pultit tulee kääntää vastapäivään kiristyviksi.