Kategoriat
Talous

Tupakkayhtiöt aloittavat yksityishenkilöiden sponsoroinnin

(BATON ROUGE) Lainsäädännön kiristyminen Euroopan unionin alueella on ajanut suuret tupakkayhtiöt ahtaalle: tupakan mainonta on ollut pannassa jo pitkään, ja myös sponsorointi urheilutapahtuminen yhteydessä uhkaa päättyä pikapuoliin. Marlboro Grand Prix Half Corona of Portugalit ovat piakkoin siis historiaa.
Firmojen markkinointikoneistot ovat kuitenkin keksineet keinon kiertää lain pitkä koura. Yhtiöt aikovatkin lähivuosien kuluessa siirtää pääosan mainoseuroistaan yksityishenkilöiden sponsorointiin.
”Yhteistyökumppaneiksi soveltuvat niin pikkujulkkikset kuin aivan tavalliset virtasetkin, sillä peer-to-peer-markkinointi on päivän sana. Pilottihankkeet ovat jo käynnissä”, kertoo Philip Morrisin tiedottaja Johannes Kasvain särisevällä äänellä voiceboxinsa kautta.
Eräs näistä pilottihenkilöistä on pieksämäkeläinen kampaamoyrittäjä Helena Flyygeli, jonka nimi tuoreen yhteistyösopimuksen mukaan on Marlboro Helena Benson-Hedges-Flyygeli. Hän on kumppanuuteensa erittäin tyytyväinen.
”Sopimus, kröhöm, anteeksi, velvoittaa minut ainoastaan polttamaan, kräh, kolme askia päivässä julkisilla paikoilla ja hröäähm, nimenomaan tähän nimenmuutokseen, khöm khöm, kuten tietenkin myös aviomieheni Tais…anteeksi Smart Chesterfieldin sekä mhäääh, khhkk, anteeksi nyt todella paljon, lasteni North Staten ja Hofnarin, selvittää Benson-Hedges-Flyygeli mustia ysköksiä erittäen.

Krääh köh köh

Perheen sopimus on tällä hetkellä kaksivuotinen, ja siihen sisältyy yhden vuoden optio. Philip Morrisin mukaan sopimus kuitenkin katkeaa heti, jos sponsoroitava syyllistyy sopimattomaan ja yhtiön nimeä lokaavaan käyttäytymiseen, kuten esimerkiksi tupakkalakkoon tai ryhmäkannelainsäädännön kannattamiseen.
”Kröööööääökkk, se vielä piti sanoa, ökkrrhhh, että minusta tämä on tosi hieno juttu ja kyllä asbesti on paljon, grrhhh, yrrhhh, vaarallisempaa noinniinkun syötynä”, kommentoi Benson-Hedges-Flyygeli savun keskeltä.
Eivätkä tupakkayhtiöiden innovaatiot tähän lopu: viimeisimpien huhujen mukaan seuraavaksi on vuorossa erilaisten keuhko- ja hengityselinsairauksien sponsorointi. Yhdysvalloissa houstonilaisessa sairaalassa on jo ristitty uudenlainen kurkunpäänsyöpä nimellä ”Marlboro Cancer of Glottis”.

Yksi vastaus aiheeseen “Tupakkayhtiöt aloittavat yksityishenkilöiden sponsoroinnin”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *