(KABUL) Al-Qaida: hulluja fundamentalisteja, raakoja terroristeja? Tämä on se kuva, joka useimmilla on, ja se huolettaa kovin al-Qaidan johtoa. Nyt asiaan on tulossa muutos, sillä verkosto aloittaa syksyllä laajan pr-kampanjan maineensa kohentamiseksi. Työhön on valjastettu niin sähköiset kuin printtimediatkin.
”Ennen kaikkea meitä harmitti se, että väki varsinkin länsimaissa pitää meitä ääri-islamilaisina sekopäinä, jotka vain haluavat räjäyttää asioita ilmaan. Haluamme tuoda esiin humaanimman puolemme”, kertoo satelliittipuhelimella tavoitettu Taleban-johtaja mullah Omar.
Al-Qaidan imagokampanjan sloganina on ’You can call me Al’. Omarin mukaan päätavoitteina on tuoda al-Qaidaa lähemmäs tavallista kansaa, ”pois norsunluutornista”.
”Haluamme kertoa etenkin amerikkalaisille, että olemme heitä lähellä, lähempänä kuin he uskovatkaan”, summaa Omar.
Kilpailuja ja ilmapalloja
Piakkoin alkavassa laajassa mainoskampanjassa esittäytyvät monet verkoston kärkinimistä, kuten mullah Omar, Osama bin Laden ja Abu Musab al-Zarqawi. Tv-mainoksissa herrat tuovat esiin pehmeämmän puolensa ja mm. puhaltavat ilmapalloja lastenkutsuilla, jakavat ruokaa pelastusarmeijan kojulla ja kertovat, mistä al-Qaidassa oikeasti on kyse.
”Al-Qaida on olemassa sinua varten. Perheiden puolesta”, kuuluttaa bin Laden eräässä spotissa.
”Lentäen luoksesi”, toivottaa puolestaan al-Zarqawi tulevassa radiomainoksessa.
Mainosten lisäksi al-Qaidan jäsenet jalkautuvat suurten eurooppalaiskaupunkien katukuvaan jakamaan värikkäitä mainosesitteitä, ’Al’-ilmapalloja sekä pesujauhenäytteitä. Luvassa on myös leikkimielinen piirustuskilpailu ja ”Haluatko marttyyriksi?” -kisa, jonka pääpalkintona on lentotunteja.
Kampanjan avauspäivä on syyskuun 11.