”Suomen, kuten kaikkien länsimaiden talous nojaa täysin köyhien maiden riistoon. Kurjuus ja köyhyys muualla on se polttoaine, jolla meidän väritelevisiomme tuotetaan. Kannattava kauppa -kampanjan tarkoituksena on tuoda tämä riisto ihan tiedostetuksi ja hyväksytyksi osaksi kaikkien kulutustottumuksia”, selvittää Arvo.
Kampanjan logoon on kuvattu leikkisästi reilun kaupan tunnuselefanttia parodioiva norsu. Hilpeän iloittelun ohella logolla on kuitenkin syvempi merkitys.
”Usein kuvitellaan, että riisto kohdistuu vain ihmisiin. Logon valinnalla halutaan muistuttaa että kyllä siinä eläimiäkin kärsimään pistetään. Ja tällaisella kömpelöllä piirrostyylillä halutaan tuoda erityisesti lapsityövoiman käyttö näkyviin ja lähelle jokaisen suomalaisen sinivalkoista sydäntä”, toteaa Arvo kyynel silmäkulmasta jo vierien.
Kampanjaan osallistuvat erityisen innokkaasti tupakan ja kahvin maahantuojat. Kaupan keskusliitto muistuttaa kuitenkin, että riistoa tarvitsevat monet muutkin. Muun muassa Suomalaiset maanviljelijät aiheuttavat jatkuvasti köyhyyttä ja nälkäkuolemia, kotimaisten tuotteiden suosiminen kun on kaikki pois köyhien maiden viljelijöiltä.
”Hyvä on pitää mielessä, ettei yksikään maa koskaan ole saavuttanut korkeaa elintasoa vapaalla kaupalla, vaan aina tiukasti säädellyillä markkinoilla ja protektionismilla”, alleviivaa Arvo.