Kategoriat
Talous

Nokialta uusi strategia markkinaosuuden kasvattamiseksi

(ULAN BATOR) Matkapuhelinjätti Nokia tiedotti maanantaina uudesta strategiasta, jonka turvin se aikoo nopeassa tahdissa kasvattaa nikottelevaa markkinaosuuttaan maailman kännykkämyynnistä. Nokian markkinaosuus arvioidaan noin 32 prosentiksi, kun tavoitteenaan yhtiö pitää yli 40 prosentin osuutta.
”Temppu on loppujen lopuksi aika simppeli: kasvatamme kokonaismarkkinoita sadasta prosentista 120:een, ja lisäämme tuon viidenneksen suoraan omaan osuuteemme”, selvitti juhannuskrapulaansa vielä paranteleva pääjohtaja Jorma Ollila.
Muutoksen jälkeen Nokian markkinaosuus olisi lupaavat 52 prosenttia siis kaikkiaan 120 prosentin kokonaispotista. Kilpailijat ovat Nokian liikkeestä tyrmistyksissään.
”Se oli temppu. Se oli temppu”, toisteli Samsungin häkeltynyt toimitusjohtaja Ho-Tsi Minh. Minh piti häkellyttävänä, että Nokia onnistuu jälleen selviämään tiukasta paikasta näin nerokkaan yksinkertaisella tavalla.
Hän kuitenkin varoitteli, että Samsung saattaa seurata perässä ja kasvattaa kokonaismarkkinat 160 prosenttiin.