Kategoriat
Kotimaa

Ratkaisu näivettymiseen: Helsingin ydinkeskusta muutetaan isoksi autokaupaksi, johon voi ajaa sisään autolla ostamaan lisää autoja

(AUTOKAUPPA) Helsingin kaupunkikeskustaa vaivaava kurjistumiskehitys halutaan kääntää uudeksi kukoistukseksi ison uudistushankkeen avulla. Kaupungin maankäyttö- ja autoilulautakunnan valmisteleman esityksen mukaan koko ydinkeskusta nykyisten Esplanadien, Aleksanterinkadun, Mannerheimintien ja niitä yhdistävien katujen alalta muutetaan yhdeksi suureksi autokaupaksi, jonne autoilijat voivat ajaa autoillaan sisään ostamaan lisää autoja.

Esitys perustuu kaupunkikehityksen kansainvälisesti arvostetuimpien asiantuntijoiden, eli ylihintaisten laukkujen kaupustelijoiden tekemiin vertaisarvioituihin tutkimuksiin.

”On kaikkien tuntema fakta, että autoilu on kallista. Näin ollen autoilijoilla on oltava rahaa, eli he ovat – ei vain hyviä vaan oikeastaan ainoita mahdollisia asiakkaita keskustan yrittäjille. Myös tiedämme, että autot ovat erittäin kalliita, joten niiden myyminen on siksi hyvää liiketoimintaa keskustan yrittäjille. Tästä seuraa johdonmukaisesti, että koko keskusta on järkevintä muuttaa suureksi, nimenomaan autoilijoille räätälöidyksi kaupaksi, josta he voivat autostaan nousematta ostaa lisää autoja. Ja kalliita laukkuja, tietysti”, sanoo kamasaksa Talbot-Simca Buxlag (PhD.) autonsa ikkunasta olohuoneessaan.

Keskustan näivettymiskehitys havaittiin pian koronaepidemian jälkeen muun muassa Helsingin Sanomien kaupunkivihatoimituksen uutisoinnissa. Huolensa tilanteesta on esittänyt myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, joka pitää erityisen hälyttävänä signaalina sitä, että edes sen pitkäkestoinen keskustan vetovoimakampanja ”Painuisitte kaikki vittuun täältä, varsinkin kävelijät ja pyöräilijät” ei ole tuottanut toivottua piristysruisketta alueen yritysten kävijämäärissä.

Asiantuntijat muistuttavat, että kautta Euroopan menestyvimmät kaupunkikeskustat ovat juuri niitä, joissa voi ajaa autolla ja ostaa samalla laukkuja. Helsingillä ei ole varaa jäädä jälkeen tästä kehityksestä tuhlaamalla resursseja marginaaliryhmien, kuten asukkaiden, palvelemiseen.

Uuden keskusta-alueen suunnittelusta järjestetään kansainvälinen arkkitehtikilpailu, jonka voittajatyön toivotaan mieluiten muistuttavan oikein oikein isoa autoa.

6 vastausta aiheeseen “Ratkaisu näivettymiseen: Helsingin ydinkeskusta muutetaan isoksi autokaupaksi, johon voi ajaa sisään autolla ostamaan lisää autoja”

Keskustan näivettyminen ei johdu autoilun rajoittamisesta vaan Paavo Väyrysen syrjimisestä. Ilman Paavon johtotähteä ei keskusta nouse. Kaiken muun hyvän lisäksi Väyrysellä on kulmakunnan kookkaimmat kassit.

Tervehdys! Onko teille mahdollista lähettää kansalaisjournalismia jotakin kautta? Näiden nettisivujen kansalaisjournalismi-alasivu näyttää olevan rikki.

Jos vaan aloittettaisiin tietyö kaikilla ydinkeskustan sisäänajoreiteillä niin kohta olisi niin paljon isoja remontteja vaativia autoja että korjaamot muuttaisivat ydinkeskustaan ja tulisi duunarityöpaikkoja, ja ydinkeskusta alkaisi suorastaan pursuta elämää.

Merkitsevä vaikutus olisi myös sillä että nastojen levittely toteutettaisiin koko ydinkeskustassa, niin sinne palaisi myös pyöräkorjaamot. Ne fiksut jotka ostaisivat pistonkestäviä renkaita taas kasvattaisivat liikevaihtoa ja kansantuote kuitenkin nousisi kohisten.

Patentti- ja rekisterihallituksen rekisteriin on tänään ilmoitettu yhdistys, jonka tavoitteena on ”presidenttiehdokkuuttaan loputtomiin panttaavien henkilöiden sekä heille liitukaudella perustettujen tukiyhdistysten ja -nettisivujen kyrpiinnyttämien kansalaisten tukeminen”, ja siihen on liittynyt tähän mennessä 2,9 miljoonaa suomalaista.

Sain ilokseni myös tiedon, että luottoluokittaja Fizz, jonka tuotteita olen nauttinut koko kesän, on nostanut luottoluokitukseni AA-ryhmään.

Kyllä en minä ainakaan käy ravintolassa ilman autoa. Oven eteen pitää päästä pysäköimään. Pari pulloa kun on viiniä ottanut ja kahvin med avec, ei jaksa kävellä autolle jos parkkipaikka on kahden korttelin päässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Read previous post:
Hallitukseen nimitetään natsiministeri

(AURAJOEN TOINEN-TOINEN RANTA) Eduskunta päätti tänään äänin 0–200, ettei elinkeinoministeri Vilhelm Junnila (ps) nauti sen luottamusta ja joutuu luopumaan paikastaan....

Close