”No siinä oltiin viime torstaina poikain kanssa tulossa kyliltä kotio, kun Ali hoksasi, että ei vittu, siinä kuvassahan pilkataan Muhammedia. Ja saman tien tunsimme, kuinka uskonnollista vakaumustamme kohti hyökätään”, eräs hidassyttöisistä kertoi poliisin kuulusteluissa.
Huumoria tutkineen Jyväskylän yliopiston nollatutkimusyksikön päivystävän dosentin Arthur Schopenhauerin mielestä tapaus ei ole mitenkään poikkeuksellinen, etenkään kun alkuperäinen vitsi oli sangen huono. Sinänsä Schopenhauer kannattaa uskonnon kritikointia huumorin keinoin, koska se lisää kyseenalaisten valtarakenteiden läpinäkyvyyttä.
”Monien ääri-islamistien mielestä on myös sopimatonta kertoa syyrialainen, iranilainen ja pakistanilainen -vitsejä muhárramin aikana, koska se johtaa epäsopiviin reaktioihin ramadánina.”
Tähän turha
otsikko
Islamilaisessa maailmassa on myös perinteitä nopeampaan käytännön huumoriin. Tästä mainio esimerkki on taannoinen afganistanilainen itsemurhapommittaja, joka kompastui portaissa ja räjäytti itsensä vahingossa.
”Nokkelaa ja hyvin hauskaa. Kolme ja puoli mattiapusta”, Schopenhauer arvioi.
9 vastausta aiheeseen “Ääri-islamistien huumori hidasta”
En tajunnut.
Kyllä minäkin tämän vielä hoksaan, odottakaas vaan..
Vitu ma kaatu!
MISSÄ TISSIT?
Tämä oli hyvä.
Tämä oli oiva. Mutta suosittelen kirjoittajaa katsomaan välillä taakseen. Eihän sitä tiedä millä oksalla se allahi istuu.
Hehe, paskaa syövä koala – mutta eihän se ole syötävää!!
Huumorin käyttö tässä tilanteessa on lähinnä eksistentialistinen ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Ontologisesti kyseessä ei ole objektiivisesti tai kvantitatiivisesti mitattava suure, ja sen semanttiset projektiot maailmankatsomusten kirjoon eivät anna hyviä ominaisarvoja sen kummemmin valtarakenteiden permeabiliteetille ”an sich” kuin ei-diagonaalisille ristikorrekaatioille.
He he.. he he he… HAHAHAHAHA!! *klonks* (putosi tuolilta) ..auts..