Kategoriat
Kulttuuri

Musiikkipiireissä kinaa klassisen asemasta

(MUSIIKKITALON KUOPPA) Onko klassinen musiikki unohtumassa suomalaisessa yhteiskunnassa, maamme kulttuurieliitti pohtii. Vanha ongelma on noussut jälleen pinnalle, kun yhteiskunnan tukirahoitusta eri kulttuurimuotojen kesken on alettu pistää uusiksi. Sibelius-Akatemian edustajat pelkäävät, että uudet tulokkaat syövät tilaa arvonsa jo todistaneilta klassikoilta.
”Monesti voi olla, että uusi opiskelija ei osaa nimetä Raptorin levyjä, on epävarma Dr Albanin kansallisuudesta ja sotkee How Much Is The Fishin Move Your Assiin”, renessanssinero Heikki Seponheikki sanoo.
Jossain pienilevikkisessä aikakauslehdessä pamfletin julkaissut Seponheikki uskoo, että ihminen ei voi saada Mozartin sonaatista samanlaista spirituaalis-älyllis-perseellistä innoitusta kuin vaikkapa Leila K:n Electricistä.
”Toisaalta esimerkiksi 2 Unlimitedin No Limitsin vertaaminen johonkin Bachin fuugaan on tosi epäreilua, koska Bach ei osannut räpätä ja biisistä puuttuu kertosäe”, Seponheikki lisää.

21 vastausta aiheeseen “Musiikkipiireissä kinaa klassisen asemasta”

Hienoa että Seppo Heponheponheikinseponheikki on elpynyt Vatikaanin kryptassa niin että pystyy yaas kertomaan miten asiat on.

Kaikki tanssipop-artistit oli ruotsalaisia, ja loput jotka eivät ole, ovat saksalaisia. Sen tietänee varmaan jokainen, joka vuonna 1995 omisti Corolla DX:n ja autoa perkeleesti kalliimmat poppikoneet.
”Bachin Jesu bleibet meine Freuden tai h-mollimessun kaltaisten räpellysten vertaaminen vaikkapa Coco Jamboon kaltaisiin virtuoottisiin kadenssi-ihmeisiin on silkkaa saksalaisen tanssimusiikin häväistystä”, linjaa eräskin amish-viiksi.

hei mut oikeesti hei!!!1 mä uskallan olla erilainen ja sanoo et oikeesti toi bachin passacaglia et fuga c-molli bwv 582 on siis niin ihQ et ain kun mä kuuntelen sen mul menee niiq kylmät väreet pitkin selkää hei!!!! ja mozartin requiemin dies irae siis huh huh!!!!1

Meillä puolueessa kuunneltiin vain Richard Wagneria virallisissa tilaisuuksissa – nyt nuorisolla on jotain rammsteiniä yms. natsipunkkia… alas on vajottu.

Rammsteinilla lienee kuitenkin aika vähän tekemistä natsipunkin kanssa.
Mutta ei unohdeta Tanskaa, joka on antanut vähintään riittävän kontribuution klassisen musiikin saralle. Aquan ja Shampoon suurena ystävänä arvostan juuttien panosta sekä musiikkiin että hiusten hoitoon.

Valkoinen roskasakki soittaa karjalalippis vinossa eurotrashia corollan takalooshi jytkyen samalla kun jenkkakahvoin varustettujen teinikissojen kaulat syödään wunderbaumin tuoksuisella takapenkillä – missä on arvot, missä on tavat ??? johan Johan Ludwig ja Jean S. pyörivät haudoissaan…
Onneksi tännekin pohjolan perille on hallitus tuotattanut nuo iloiset somali-velikullat, rumpumusiikin ja savumerkkien maestrot. Saadaan kulttuuri rikastumaan jos vaikka klassinen menetetäänkin.

ollikivinen ollikivinen ollikivinen ollikivinen, miten vitussa tää oikein toimii? oon jo 43 v. enkä silti tajua. tiedän kyllä tissit ja niinistön, ettei se siit ole kiinni

Huomioitavaa on myös, että Bachilla, Wagnerilla tai edes Stravinskillä ei ollut käytössään nykytekniikan mahdollistamia välineitä musiikkinsa esittämiseen, joten vertailu esim. DJ Boboon on hieman epäreilua.
Mielestäni 2Unlimited ja muu ”klassisen” klassinen musiikki on liian romanttista ja kuuntelenkin mielummin modernia klassista musiikkia. Tästä loistavana esimerkkinä nerokkaiden Jay-Z:n ja Rihannan ”Umbrella”. Partituuria en voi tähän teknisistä syistä kirjoittaa, mutta jo pelkästään teoksen lyriikka on mykistyttävää:
”When the sun shines
We’ll shine together
Told you I’ll be here forever
Said I’ll always be your friend
Took an oath
I’mma stick it out ’till the end
Now that it’s raining more than ever
Know that we still have each other
You can stand under my Umbrella
You can stand under my Umbrella
(Ella ella eh eh eh)
Under my umbrella
(ella ella eh eh eh)
Under my umbrella
(ella ella eh eh eh)
Under my umbrella
(ella ella eh eh eh eh eh eh)”

Mistä hitosta se Shampoo sitten tuli? Mielellään maa vastauksen ”purkista” sijaan.

”Onko tämä hoitoainetta, vai tulinko minä?”, kuten turkulainen suihkussa itseltään kysyi. Shampoo tuli Iso-Britannian Plumsteadista.

Brittiläinen Shampoo ei sikälikään sovi tähän wieniläisklassisen musiikin pirtaan, että se oli tyttöduo. Oikeassa klassisen musiikin orkesterissahan oli yksi räppäävä mies ja yksi tai useampia korkealta laulavia naisia.
Itse odotan suomalaisen uusklassisen aallon paluuta mm. Waldo’s peoplen ja Sound of R.E.L.S.in muodossa.

Alkulukuja paskova karhu saatava takaisin langoille! Alkoholin verotus ja käyttö eurooppalaiselle tasolle! Minä haluan kokata viinillä, kokkovään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *