Kategoriat
Talous

Maitosodassa raskaat panokset

Historia tulee muistamaan Jyväskylän syyskuun ensimmäiset viikot vuonna 2004 Suuresta Maitosodasta. Maitoa jaetaan sentin litrahinnalla ja kansa on hurmoksessa.
”Siis meidän perhe ainakin on lisäänyt maidonkulutusta huomattavasti viime viikkoina”, pastori Kaaleppi Hiippari karkeloi. ”Ja kodittomillakin on rauha mahassa ja hyvä tahto luustossa, kun maitoa saa kaksi purkkia hakea jopa ilmaiseksi. Kyllä nyt kelpaa!”
Kauppiaiden mukaan kyse on terveestä kilpailusta, joka pitää kaikki vireänä.
”Asiakkaan etu”, toistelevat kaikki kuorossa. ”Kaikille tilaa riittää ja kaikille paikkoja on, mutta aika sitten näyttää että ketkä kenties eivät välttämättä pysy kilpailussa mukana ja joutuvat luopumaan leikistä.”
Asikkaan etu on kuitenkin suurimpien ketjujen Keskon ja Keskimaan mukaan myös se, jos pienemmät marketit joutuvat muuttamaan autuaammille metsästysmaille.
”Opitaan kauppauskollisiksi, ja sitä kautta sieltä omasta kaupasta löytyy sitten helposti kaikki kulutustarvikkeet kun tietää missä mitäkin on. Huomataan myös, että vaikka hinnat nousisivatkin niin asiakkaista pidetään entistä parempaa huolta. Vai mitenkäs se nyt menikään.”
Sodasta kärsivät eniten lehmät.